Woensdag 19 september: San Fransisco

Vandaag was een hel. Een letterlijke, en een figuurlijke hel.
We begonnen al vroeg aan deze dag, om 7 uur ging de wekker, waarna we snel hebben gedoucht en een banaan als ontbijt hebben gegeten. We moesten namelijk al om 8.40 uur op pier 33 zijn waar onze ferry richting een regelrechte hel op aarde ging: Alcatraz federal penitentiary (de welbekende maximum security gevangenis). Onderweg op de ferry, waar overigens naar schatting ‘slechts' zo'n 300 man op zat, konden we voor het eerst ook de wereldberoemde Golden Gate Bridge van dichtbij aanschouwen - Hij is nog groter dan we van te voren hadden gedacht! Hierna kwam ook het eiland Alcatraz goed in zicht; Nu lijkt het nog een prachtig gebeuren.

Toen we de boot afstapten kregen we een korte typische Amerikaanse instructie met wat wel, maar vooral met wat niet mag. Nu kon de, volgens John, meest interessante tocht van de vakantie echt beginnen. We liepen 4 steile heuvels op, kregen een koptelefoon op en werden door deze zelfde koptelefoons door de gevangenis geleid. Het enige wat je denkt (en terecht!) is: 'Wat is dit een kl*tehol!'. De cellen zijn 2.75 meter lang, bij 1.5 meter breed, de wind guurde door de gangen, en van zonlicht was niet al te veel sprake. Het is niet voor niets dat één van de bekendste gezegdes binnen Alcatraz luidt: 'Break the rules and you go to prison, break the prison rules and you go to Alcatraz.' Het was zelfs zo erg dat de meest ‘geliefde' cellen het onderstaande uitzicht hadden, dit omdat ze dan wat meer zonlicht hadden en wel1 keer per jaar (!) de mensenaan de overkant van'the rock' konden horen, namelijk tijdens Oud en Nieuw, en dan alleen als de windrichting goed was.

Binnen de muren hadden de mannen geen rechten buiten goed eten (de bewakers aten hetzelfde), medische hulp, en een ‘kamer'. Als privilege mochten ze naar buiten om hier te bewegen, sporten of spellen te spelen. Als je dit leest klinkt het eigenlijk niet eens zo verkeerd ;-).

De bekendste man die hier ooit vast zat is natuurlijk de gangster Alphonse 'Al' Capone - ook bekend als Scarface:

Na deze indrukwekkende tour zijn we weer op de ferry terug richting het vaste land gegaan en hebben hier langs de kust gelopen richting pier 39. Op deze pier zijn namelijk bijna het gehele jaar door zeeleeuwen te vinden. Wat een grappige beesten zijn dit, het leek wel alsof ze een show opvoerden: Er waren 3 zeeleeuwen (onder het bordje 'Pier 39' op de foto) aan het stoeien omdat ze een vlot voor zichzelf wilden, erg lachwekkend!

Onderweg naar Pier 39 kwamen we ooknoghet Disney cruise schiptegen, gigantisch:

Één van de meest gewilde attracties in San Fransisco is het fietsen over de Golden Gate Bridge. Jacq had het idee om dit ook te doen, en voor degenen die John een beetje kennen, inderdaad: De figuurlijke hel! Hij heeft een ontzettende hekel aan fietsen, laat staan bergopwaarts! Toch maar doen dan.. Het levert in ieder geval wat mooie foto's op, en het is een once-in-a-life-time experience (Jacq vond het overigens wel heel leuk):

Na deze uitputtingsslag hebben we snel wat gedronken en een ijsje gegeten bij een Italiaans tentje, en zijn we weer richting de ferry terug naar de andere kant van de brug gegaan. Eenmaal bij de ferry aangekomen ziet John opeens een bekende (collega)! Voor alle Endemol'ers: Sascha van der Voort met vriend! Hoe is het mogelijk?! Hij bleek ook al 20 dagen in Amerika te zijn, en heeft een soort gelijke trip als wij gemaakt, en vliegt morgen weer naar huis. Na wat gekletst te hebben waren we inmiddels weer aan de overkant van het water, en hebben we gedag gezegd en de fietsen weer ingeleverd.

Afgepeigerd zijn we nog even de stad in geweest, hebben we lasagne bij een Italiaan gegeten, en zijn we inmiddels weer in het hotel beland. Morgen wacht gevoelsmatig dan toch echt de terugreis op ons: We gaan de kustroute terug richting Los Angeles rijden en zullen halverwege deze route waarschijnlijk overnachten, een hotel is nog niet geboekt, dus dat wordt een leuk avontuur!

Annette

Wat een belevenis weer geweldig.
Het is maar goed dat Johnny op de fiets op de foto staat anders had ik het niet geloofd .

Liefs Annette

theo

Wij zullen jullie reisverslagen wel gaan missen! Je raakt er helemaal aan gewend. Als eerste las ik jullie reisverslag altijd bij het ontbijt en daarna de krant. Het is herfstachtig in Nederland, dus bereid je er maar alvast op voor. Moeten jullie nog veel kilometers rijden naar het vliegveld? (eindbestemming) groetjes Theo xxx

Robert-Jan

Mij maak je ook niet gelukkig met zo'n fietstocht ... Hadden ze geen Segways ? Hadden jullie vast allebei leuk gevonden !

En gaaf zeg, dat Disney cruise schip, wij gaan daar over paar maanden mee varen, ben benieuwd weer ;-) !!

Succes met de jacht op hotels, was weer een mooie dag !

Maaike

Leuk om weer bij te lezen! Ik ben blij dat je geslaagd bent bij Victoria's Secret, laat nog maar even weten wat je kwijt was. Ik vond het fietsen toen ook zo leuk, en wat hebben jullie mooi helder weer in San Francisco! Veel plezier met de kustroute, hopelijk is het dan ook zo helder want het schijnt dan prachtig te zijn!

Ina

Mooie foto's hoor en op de fiets goed van jullie. Hebben ze daar ook een Hard Rock cafe? (hint) hebben jullie geen tijd meer voor denk ik. wat moeten we nu volgende week of blijven jullie schrijven?? Knuffel uit Assen

Anne

Wat een belevenissen, indrukwekkend en spannend om te lezen.
John op de fiets lijkt me een avontuur op zich!

Geniet nog even!
Groetjes!