Donderdag 12 juni 2015: Victoria

Vandaag begonnen en deden we rustig want we hadden de hele dag om het stadje Victoria te verkennen (in die veronderstelling waren we tenminste…). Nadat we rond 10 uur klaar voor vertrek waren kwam John er achter dat hij een voicemail had. Maar even afluisteren want we hadden geen idee wie of wat dat kon zijn. “Dear sir, madam, this Springtide whale watchingtours, we’re waiting for you for your booked whale watching trip, you should have been here at 9.30 but we’re able to keep the boat till 10 am.” SHITTTTTTTT, hoe kan dit nou?! Ook al zouden we 10 uur nooit meer redden toch maar snel terugbellen! Wij waren namelijk sterk in de veronderstelling dat we morgen pas zouden… telefonisch kwamen we erachter dat we daadwerkelijk voor de 11e geboekt hadden…… oneeeeee…. “What happens now, can we stil on another trip”? mevrouwtje keek even in haar PC ofzo en gaf vervolgens aan dat we ’s middags of morgen nog mee konden met een trip, whatever we would like. “There’s only a cancellation fee of $50,- if you don’t come on a trip without a 24-hours notice.” –f*ck- “Though you sound like you’re truly mistaken so we don’t charge you this time”. Pfiew, dat is nog een gelukje. (Weer dat Zondagskind, Els ;-)). So tomorrow it will be!

We liepen vanaf onze campground naar de bushalte en kochten daar een dagpas en voordat we de bus instapten ontbeten we bij Timmy met een lekkere iced coffee en dit keer een lemon muffin. De bus deed er een kwartier over om ons in de stad Victoria te brengen. De kalme sfeer in deze stad, waarvan men zegt dat deze doet denken aan een badplaats in lang vervlogen tijden, wordt nu versterkt door de overvloed aan bloemen waarmee de vernsterbanken, lantaarnpalen en etalages worden versierd.

We bekeken we snel de plattegrond en liepen als eerste door Fort St, de grootste winkelstraat, richting Chinatown. Bij Chinatown aangekomen kwamen de Aziatische geuren van wierook en daarbij horende herinneringen aan Thailand en Vietnam onze neusgaten binnen gedrongen. Leuk weetje: Chinatown in Victoria is, op San Francisco, de oudste Chinatown in Noord-Amerika. Maar het was zeker niet de grootste, we denken dat het 1 lange straat en in totaal twee blokken groot was?

Tijdens een wandeling langs de Inner Harbour passeerden we een groot deel van de bezienswaardigheden van de stad, zoals het Royal British Columbia Museum dat een beeld schetst van de geologie van de inheemse bevolking van deze streek. Twee laat 19de-eeuwse gebouen springen vervolgens direct in het oog: het Fairmont Empress Hotel en de Parliament Buildings. Ze werden ontworpen door de achitect Francis Rattenbury. Bij de laatste aangekomen namen we wat tijd voor onszelf om bij te komen van het wandelen en mensen te kijken. Wat heel grappig is, zo zagen we twee Chineesjes een panorama foto maken waar de gefotografeerde aan het begin vd panorama snel weg rende om vervolgens op het einde weer tevoorschijn te komen. Jacq wilde dit ook wel uitproberen maar John vond dit niet zo’n goed idee ;-).

We wierpen nog een blik ín Parliamant Buildings met de vele indrukwekkende koepels. De geschiedenis van British Columbia komt hier aan de orde. Op de centrale koepel staat een beeld van kapitein George Vancouver en ook muurschilderingen besteden aandacht aan het verleden. We zetten onze zelfverzonnen stadstour door naar Thunderbird Park. Dit niet al te grote park beziet een collectie totempalen. De motieven op de totempalen zijn ontleend aan de legenden van de stammen die oorspronkelijk de Noord-Westelijke kust van Canada bewoonden. Niet zo denderend in onze ogen.

Het was inmiddels vroeg in de middag en we wilden ook nog wel een kijkje nemen in Beacon Hill Park. Het 74,6 ha grote park was een van de lievelingsplekken van kunstenares Emily Carr. Er staan zeldzame eiken waarvan sommige ouder zijn dan 400 jaar! Ook hadden we in het information centre gehoord dat hier pauwen rond lopen wat Jacq wel graag met haar eigen ogen wilde zien. Omdat John last begon te krijgen van zijn knie na het gewandel zijn we alleen een klein stukje het begin van het park in gegaan waar we op een partij rotsen van het uitzicht hebben genoten.

Nu was de tijd aangebroken voor een welverdiend terrasje! Op het tafeltje naast ons was een ouder echtpaar geinterreseerd waar we vandaan kwamen en hoe onze reis eruit zag. Zij kwamen zelf uit Toronto en hadden een cruise naar Alaska gemaakt ‘which was quite amazing’. We hebben een tijdje gezellig met ze gekletst voordat zij hun bus moesten halen die hen terug naar de cruise zou brengen. Voordat ze vertrokken wenste de man ons nog een fijne reis en hij hoopte dat we een goed beeld van Canada en de friendlyness van de bevolking hadden. Nou, het eerste hopen we wel na alles wat we hebben gezien maar dat laatste hebben we zeker. We blijven maar tegen elkaar zeggen hoe vriendelijk de mensen zijn.

Na het terrasje kochten we een souvenirtje, namelijk een ‘license plate’ want dat vonden we na onze camper roadtrip wel een toepasselijk aandenken aan heel wat onvergetelijke momenten! Die zal een mooi plekje in de woonkamer krijgen. Hierna liepen we richting Fisherman’s Wharf want hier, hoe kan het ook anders, zat de beste sushi-tent van Victoria. We kozen voor vier special rolls en aten zeer smakelijk.

Na het eten hebben we op Fisherman’s Wharf rond gelopen en zagen we nog een aantal Seels, een aantal mensen voerden deze beesten en daardoor kwamen ze steeds naar boven. Hier hebben we een tijdje staan kijken.

We wilden graag met de water-taxi terug naar onze campground maar wegens de harde windstoten bleek deze route niet te gaan… chips! Dat werd dus weer een busritje. Op goed vertrouwen bleven we bij de eerste de beste bushalte staan, die naar onze mening de goede kant op zou gaan (er was nergens een dienstregeling te vinden), en na een kwartier kwam de bus aan. De buschauffeur bevestigde inderdaad dat deze richting down-town ging en van daaruit konden we de oude vertrouwde bus 15 terug nemen.

Omdat het zo hard waaide (34 km/p/u) was het buiten niet uit te houden dus hebben we binnen aan onze tafel gezellig een spelletje erbij gepakt. Voor het eerst waagde we ons aan Phase 10 Master, wat best vermakelijk was! (Kent iemand dit spel?).

Robert-Jan

Mooie relaxte dag! En nee, nooit van dat spel gehoord!

Els

Weer een prachtig verhaal vol belevenissen!! Erg mooi. Ook wij kennen dit spel niet en ja Jacq je bent echt een zondagskind, dat blijkt maar weer haha. Nog veel plezier de komende dagen!!!

Trees

Zeker weer een mooie dag als ik het zo lees, met een knus einde

Michel

Leuk verhaal weer! Veel plezier nog de laatste paar dagen!

X Michel