Vrijdag 29 mei: Wells Gray - Jasper N.P.

Met ietwat pijn in onze ruggen(en ook wat last van zadelpijn, Trees) werden we rond half 8 wakker. We zetten gelijk de LP heater aan en konden vervolgens weer een kwartiertje wachten voor het water op temperatuur zou zijn om te douchen. Jacq las ondertussen nog een hoofdstukje bij de eerste ontsnapte zonnerstralen die hun weg richting ons ‘slaapkamertje’ wisten te vinden.

Na ons, inmiddels vertrouwde, campingontbijtje kropen we achter het stuur. Vandaag rijden we naar Jasper, dit is een nationaal park vol ruige natuur in de Rocky Mountains. Vanuit Wells Gray is het een rit van ongeveer 4 uur. In Wells Gray gooiden we voor vertrek nog wel onze water- en dieseltank vol. Hier in Canada weet je maar nooit wanneer je de volgende tank tegen komt.

Langs deze route merkten we dat er steeds meer dennenbomen verschenen en de begroeiing steeds schaarser werd wanneer we het plaatsje Jasper naderde.

Maar eerst kwamen we op deze rit langs Mount Robson, met 3954 meter de hoogste berg van Canada. De Piek van deze berg ligt bijna altijd verscholen in de wolken.

We bevinden ons nu echt in de beroemde Rockies! Het landschap is hier groen en rotsachtig; een aaneenschakeling van ruige bergpieken, knalblauwe meren, weelderige bossen, kortom: het ultieme Canada! Een uitgesproken plek om ook hier de natuur te verkennen. We hadden gisteren besproken dat we deze namiddag wilden besteden aan de Maligne Lake Drive met de, zo schijnt, prachtige Maligne Canyon, Medicin Lake en Maligne Lake. Op het laatste meer kan je een mooie boottocht doen, wat wij graag wilde. Door een stom foutje (we dachten dat de klok een uur terug zou gaan, bij de staatsgrens kwamen we erachter dat deze een uur vooruit ging ;-)) zouden we het alleen niet redden om de laatste boot van 15uur te halen.

Geen probleem, dan skippen we die naar morgen en leek het ons voor vanmiddag wel een uitgelezen kans om te soaken in de Miette Hot Springs. Vanaf de park entrance was dit alleen nog wel een uurtje rijden maar gelukkig hadden we een super mooie route. Ook gelijk wat wildlife gespot – twee wapiti’s, een paar herten, een chimpansee en een steenbok!

Deze bronnen zijn de hoogste die er in de Rockies te vinden zijn: er worden temperaturen gemeten van 53.9 graden celcius. De thermale baden voor de bezoekers worden afgekoeld tot zo’n 39 graden. Het water zou een ontspannende en heilzame werking hebben – voor ons leek het gewoon op een zwembad hoor, maar we zijn benieuwd…

Na even lekker in het warme water gechilled te hebben was het tijd om de onze campground, Whistlers Campground, op te gaan zoeken. Eenmaal daar aangekomen vertelde de man achter de check-in desk ons dat we uit moesten kijken voor een grizzly, deze bevond zich momenteel op de camping en had de nacht ervoor twee Elks aangevallen, opletten geblazen dus!

Als inmiddels echte pro’s zetten we onze RV op de juiste plek. Dit maal was het wel nét even iets anders dan de vorige keren; Het bleek een grote open gebied waar iedereen zijn eigen plekje had, dus niet zo mooi als de eerdere grounds welke zich meer in de rauwe natuur bevonden. Ook anders was dat we nu voor het eerst een water en electricity hook-up tot onze beschikking hadden; Ruwweg houdt dit in dat je nu niet water uit je tank hoeft te verbruiken en van je tv gebruik kan maken, wat ons betreft dus niet echt nuttig.

Toen alles opgezet, uitgeklapt en aangesloten was werd het tijd om de barbecue aan te steken en het avondeten in orde te maken: Groentespiesje voor beide, vlees voor John en een zelfgemaakt vispakketje voor Jacq (Scholfilet met citroen, bos ui, en groente in zilverfolie). Helaas was die laatste net iets te lang doorgebakken waardoor de onderkant flink “doorgebakken” was, maar alsnog erg goed te eten. Moe en voldaan hebben we nog even voor het kampvuur gezeten en zijn we vervolgens ons bed in gedoken, in spannende afwachting van morgen, daarover later meer!

Victor

Leuk allemaal zeg! Canada leek mij al prachtig, maar de foto's doen het bevestigen. Fijne reis! Gr Victor

Trees

Kan haast niet wachten tot morgen, wat genieten is dit alles. Heel veel plezier met de dingen die jullie uiteraard weer gaan beleven
Groetjes

Robert-Jan

Geweldig, het is zo mooi daar !!! Al die kampeer perikelen is voor mij wel nieuw ;-) !