Maandag 1 juni 2015: Yoho N.P.

Vandaag hadden we de hele dag om te besteden in Yoho N.P. Het woord Yoho betekent in de taal van de Cree ‘ontzag en verwondering’ en wie de schoonheid van de bergen, meren, watervallen en opmerkelijke rotsformaties ziet, begrijpt waarom het nationale park deze naam heeft gekregen.

Het leek ons leuk om eerst richting Yoho Valley te rijden. Dit staat bekend om zijn natuurschoon, waaronder de Takakkaw Falls. In de taal van de oorspronkelijke bewoners betekent Takakkwa ‘het is prachtig’ en dit zou dan ook een van de indrukwekkendste watervallen van Canada zijn (hij stort zich 254 meter omlaag). Helaas bleek de weg die hiertoe leidt, bij aankomst, nog gesloten te zijn omdat deze nog niet goed toegankelijk was, de nasporen van de winter…

We reden dus maar verder, langs de Kicking Horse River, naar de Hoodoos. Deze onstuimige rivier stroomt door Yoho langs de uit 1880 daterende spoorweg. Over het spoor rijden goederentreinen en de Rocky Mountaineer. De volgende stop zou Hoodoo Creek zijn, dit zijn torens, een resultaat van erosie. Vergelijkbaar met … die wij een aantal jaar geleden in Amerika hebben bezocht. Verrassend genoeg bleek ook deze weg afgesloten te zijn. Wat nu?

Op naar de volgende, mogelijke, stop. Dit waren de Wapta Falls. YES! Hier was de weg wel open. We hadden zin om hier een ochtendwandeling te lopen en kozen er voor een hike van 1,5 uur te lopen door een mooi bosgebied waar we nog vers berenstront tegenkwamen ;-). Deze hike was nét te doen voor John’s knie, het had niet langer moeten duren.

Rond half 11 kwamen we weer aan bij onze camper, gezien we al zo’n beetje alles van Yoho hadden ‘gezien’ besloten we door te rijden naar het plaatsje Golden om daar een hapje te eten. We kozen ervoor bij een Mexicaans uitziend tentje te gaan zitten. John koos een Chicken Curry en Jacq nam de ‘soup of the day’ met een hummus-sandwich. Het was lekker al had het iets meer spicy gemogen.

Onze koelkast was inmiddels aardig leeggegeten en we hadden niets meer voor op de BBQ dus reden gelijk door naar de supermarkt om weer wat vlees, veggie, brood, sap en fris in te slaan. Weer 100 CAD lichter reden we door naar de Liquor Store voor wat Corona’tjes voor bij de BBQ. (In Canada verkopen ze geen alcohol in de supermarkt, hiervoor moet je speciaal naar de liquorstore). Onderweg kwamen we nog een soort van doe-het-zelf zaak tegen waar John –eindelijk- een vishengel heeft weten te bemachtigen. Ook kochten we hier een mini-BBQ (gaat hopelijk wat vlotter dan op zo’n fire-pit) en kolen.

Toen keerden we weer om en kwamen uiteindelijk rond 3 uur bij Natural Bridges uit. Dit ligt in het midden van het park en overspant het water van de Kicking Horse River. Eeuwenlange Erosie heeft een doorgang doen ontstaan in de harde rots.

Het leek ons een fijne afsluiting van de dag om uit te puffen bij Emerald Lake. Waar we op terras met een supermooi uitzicht hebben genoten van een Corona en Iced Coffee.

We reden ditmaal bijtijds terug naar de campground, opzoek naar een plekje waar John kon vissen. Dit bleek er niet te zijn dus toen hebben we relaxed bij de camper gezeten nadat we wat hout bij elkaar gesprokkeld hebben.

De mini-BBQ bevalt goed! Met een knapperend vuurtje op de achtergrond hebben we een Koningsmaal verorberd.

Met als kers op taart nog hèt perfecte toetje voor iemand die altijd twijfelt welke smaak te kiezen:

annnette zondag

het is nu donderdag ochtend , en onze lieve schat zit lief te spelen, heb natuurlijk de mooie verhalen gelezen, wat een mooie foto van met je groene topje en in het groen , is dat toevallig ? ik zeg het niet gauw maar ik ben blij dat we weer thuis zijn , i.v.m Pappa, Lieverds heel veel plezier nog Jacq zeg nog even de datum en tijd dat wij op schiphol moeten zijn , veel liefs