Donderdag 4 juni 2015: Banff N.P. - Glacier N.P.

LET OP: Omdat we wederom een paar dagen geen internet hadden hebben wij nu weer twee dagen achter elkaar gepost, het klopt dus dat je twee mailtjes hebt ontvangen maar vergeet die van gisteren dus niet te lezen ;-)

Nadat we gisteren besproken hadden wat we vandaag zouden gaan doen kwamen we uit op een lange maar mooie route richting Glacier National Park. Dit park ligt weer in het ‘oude vertrouwde’ British Colombia. We zijn dus op het punt aangekomen waar ons rondje Canada zich nu op de ‘terugweg’ bevindt.

Voordat we richting Glacier N.P. vertrekken maken we nog een aantal stops. De eerste stop is bij de Banff Gondola; Een gondel richting Sulphur Mountain. Hoewel het er indrukwekkend uit zag vonden we $40,- p.p. voor 8 minuten omhoog wel erg veel van het goede en besloten dan maar een kopje koffie bij, de hoogste van Canada, Starbucks te halen en verder te rijden.

Stop twee is een korte stop bij de Bow Falls, indrukwekkend, maar langer dan 5 minuten hoef je hier niet te zijn.

Stop drie is bij Historic site Cave and Basin; Een grot met water welke vroeger door de indianen werd gebruikt als heilige plek voor hun helende rituelen. Erg mooi, hoewel er ontzettende zwavelgeur hing en je niets mocht aanraken omdat er een bepaalde slaksoort in het water leefde welke nergens anders op de aarde te vinden is. Leuk weetje: Eind 1800 werd de plek door de blanken ‘ontdekt’ en werd meteen als toeristische trekpleister ingezet. De ontdekkers probeerden het land te kopen van de overheid maar die staken hier een stokje voor. De overheid vond namelijk dat de plek beschermd moest worden, maar dit kon niet in handen van een private uitbuiter. Zo ontstond het idee voor het eerste Nationale Park van Canada, waarna er later nog vele volgden.

De laatste stop in Banff zou Lake Minnewaka zijn, hier schijn je ook te kunnen duiken dus we wilden wel even de mogelijkheden hiertoe onderzoeken. Daar aangekomen bleek dat je zelf je eigen duikuitrusting mee moest nemen en de dichtsbijzijnde plek om dit te huren Calgary was (zo'n 2 uur rijden). Dit werd hem dus niet, wel nog even snel genoten van het uitzicht.

Nu echt de weg op, althans zo dachten we. We rijden ging weer richting de Bow Valley Parkway waar we gisteren ook al over hadden gereden, echter stuitten we opeens op een tunnel welke slechts 2.5mtr hoog was, en onze camper 3.7mtr, oeps! Na 6 keer heen en weer steken (de weg was vrij nauw) konden we dan toch omkeren en een andere weg volgen. Inmiddels hadden we wat publiek gekregen welke ook klapte toen het ons gelukt was ;-).

Onderweg kwamen we weer wat wildlife tegen.

We reden door Kootenay N.P., een bijzondere weg omdat hier in 2003 een hele grote bosbrand is geweest, dus in plaats van begroeide, wilderige natuur kwam je hier zwarte boomstammen tegen. We zijn in dit park even uitgestapt en hebben een korte hike gedaan door Marble Canyon, wat wel vermakelijk was maar door de verbrande bomen konden we het niet super mooi noemen.

Na een tijd gereden te hebben komen we bij de Radium Hot Springs terecht, even lekker afkoelen! Of toch niet? Het natuurlijke bad was namelijk zo’n 40 graden heet, en hoewel het lekker was, echt lang hielden we dit dus niet uit J. Wel goed voor onze zere spieren na al die nachten in het krappe camperbedje!

We rijden weer een stukje verder op zoek naar een leuke campground. Zon, regen, zon, regen, zo ging het een beetje twee uur lang, wel met bijbehorende natuurwonders

Rond een uur of 7 besloten we dat de eindbestemming Glacier NP het niet zou worden voor vandaag; we waren het rijden zat. We pakten de iPhone erbij, opende maps.with.me; dé app voor als je op reis gaat. Een soort van google maps maar dan zonder dat je 3G oid nodig hebt. (Wel even van te voren thuis debestreffende landkaart downloaden). We zochten op ‘camping’ en zagen iets interessants voorkomen met het woord ‘creek’ er in. Nog 8 km, daar maar heen rijden.

Na zo’n 2 km op een onverhard pad te hebben gereden (rammel de rammel) kwamen we aan bij een recreation area aan een prachtig beekje. Het was een steile weg dus Jacq rende even snel naar beneden om te kijken of we hier konden staan met onze camper.

Dat was het geval, er stonden een aantal picknicktafels en het was vlak en genoeg plek om te draaien. Dol-enthousiast rende ze weer naar boven; dit was het mooiste plekje tot nu toe! Hartstikke rustig, geen buur te bekennen, zonnig èn aan een beekje. Eenmaal geparkeerd klapten we snel de kampeerstoeltjes uit; John voor het eerst zijn vishengel uittesten en Jacq met een boekje in de zon.

F

De BBQ ging weer aan en het kampvuurtje ging aan en wij waren aan het genieten. John spotte nog twee herten die het riviertje overzwommen; hoe vet, wie heeft ooit zwemmende herten gezien? En toen het pikkedonker was gingen naar ons bedje. Of het wel de bedoeling was dat we hier kampeerden weten we nog steeds niet.

annette zondag

het is zaterdag ochtend en ik zit aan het ontbijt jullie verhaal te lezen, en te genieten dat jullie zo genieten, wat is het daar mooi zeg, tot het vlg verhaal,xxx

Bart

Hallo daar!

Wist niet dat jij kon vissen!
Had je nog wat gevangen? :)
Wederom weer schitterende foto's hoor. Die laatste foto bij het kampvuur is leuk gedaan, ziet er relax uit! ;)

Trees

Weer genoten van jullie reisverslag,

Anne

Wat een bijzondere kampeerplek, zwemmende herten! Geweldig om te lezen!

Wil Lepelaers

Soms wel een beetje eng lijkt me, de camper is niet klein en om dan te moeten keren, brrrrr