Dinsdag 9 juni 2015: North Cascades N.P. - Olympic N.P.

Onze eerste volle dag in Amerika was aangebroken en die zouden we besteden in onder andere de wereldstad: Seattle! Het begon wat onrustig want Jacq was gisteravond voornemens om vanochtend in North Cascades NP nog een korte hike te gaan lopen voordat we richting de stad gingen. We hadden alleen de wekker niet aangedaan, oeps! Hierdoor werden we pas om 8 uur wakker en kon de hike niet meer doorgaan. Het was zelfs haasten geblazen want we hadden namelijk om 11.30 een tour door de Boeijng fabriek geboekt.

Het was zo’n twee uur rijden naar de Boeing fabriek en een race tegen de klok – gelukkig hebben we Tom ingehaald en kwamen we op tijd aan. Hier bleek dat ze de kaartjes helemaal niet op Tuesday hadden staan maar op Thursday (blijkbaar hebben ze dat telefonisch niet goed verstaan?) – gelukkig mochten we van de lieve meneer achter de kassa alsnog om 12 uur met een tour mee.

De tour duurde zo’n 90 minuten en we werden met een busje naar de Boeingfabriek gereden. Hier kregen we – al wandelend door de fabriek – allerlei informatie over hoe Boeing was ontstaan, wat de verschillen tussen de Boeings was, wat zo’n vliegtuig nou eigenlijk kost, etc. Best interessant dus! Wisten jullie dat ze 3 maanden doen om zo’n vliegtuig te bouwen en deze dan zo’n 360 miljoen dollar is? Je mag zelf kiezen wat voor motor er op komt en ook hoe je hem geverfd wil hebben. De meeste bedrijven kiezen er alleen voor om zo min mogelijk patroontjes er op te laten beschilderen. Want: hoe meer paint, hoe meer fuel kosten, want paint = heavy.

Vanuit Everett, waar de Boeing-fabriek staat, reden we in een half uurtje richting Seattle. Jacq vond ’t wel stoer achter het stuur te zitten in zo’n huge RV op de highway richting een wereldstad. De main spot die we vandaag eigenlijk wilde bekijken was de Space Needle – we hoefden er alleen niet op. Toen we vanaf een toegangsweg al een heel mooi beeld hadden op de Needle besloten we onze reis elders voort te zetten want we zagen het achteraf toch niet zo zitten om met die camper door de stad te rijden (moet je voorstellen dat je met een RV/caravan door Amsterdam rijdt…)

We reden richting Olympic N.P., een nationaal park, dit keer in Washington (USA). Hier hadden we voor gekozen omdat we namelijk onze laatste dagen van de vakantie op Vancouver Island wilde spenderen en je vanaf Port Angeles (in Olympic) met de boot naar Vancouver Island kan. Alleen was het nog niet zo gemakkelijk om in Olympic te komen vanuit Seattle, ook ditmaal werden we via een ferry naar Kingston gebracht. We pasten nét niet meer op de ferry en zagen hem net voor onze neus wegrijden… bummer! Dan maar wachten op de volgende; die ging een half uurtje later boarden. We liepen snel de Indian Restaurant binnen en kozen voor twee salades en een of ander warm Indiaas gerechtje die we op de ferry hebben opgegeten als zijnde onze lunch.

Vanuit Kingston moesten we nog over een lange brug en na twee uur kwamen we aan in Olympic. Halverwege het park stopten we bij een campground om ons, nu dagelijkse, ritueel te beginnen: vuurtje aan, campingstoeltjes uitgelapt, lekker drankje er bij en ontspannen maar. Life’s good!

Tania

Lieve John en Jacq,
Ik wilde echt uitgebreid de tijd nemen om te lezen en dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb met een big smile en in een adem de laatste 3/4 van de verslagen gelezen. Ik ben weer helemaal bij. Wat hebben jullie al veel voorwerk verricht, dat jullie zoveel leuke ideeen hebben. Het is geweldig om te lezen hoe jullie genieten. En ik begrijp heel goed dat sommige ervaringen onmogelijk op schrift kunnen worden vastgelegd. Maar de manier hoe jullie de verslagen schrijven prikkelt ontzettend de verbeelding en tovert werkelijk een glimlach op mijn gezicht. Ik gun het jullie zo na weer een poos hard gewerkt te hebben! Ik moest erg lachen om die acties waarin ik Jacq haar John op slinkse wijze zie bespelen om allerlei activiteiten voor elkaar te krijgen die hij eigenlijk niet zo durft. Maar vervolgens zijn die ervaringen zo te lezen heel memorabel. Geniet lekker samen en ik zorg nu dat ik weer bij blijf :). Veel knuffels

annette

ja , wat moet je nog zeggen , op al dat moois, geniet.

Trees

Tja Annette, we worden er stil van. Wat Tania schrijft daar sluit ik mij volledig bij aan!
Groetjes